Persoonlijk, Persoonlijke verhalen

De dag die ons leven voorgoed verandert heeft

Een dag te laat maar hier is hij dan alsnog mijn eerste persoonlijke blog. Ik wil dit graag met jullie delen omdat dit nog altijd een grote rol speelt in ons leven. Dit gaat over de dag dat ik een bericht kreeg waardoor mijn hele wereld instortte…

Het begon allemaal op 21 januari 2016. Dat was op donderdag dat vergeet ik nooit meer.
Ik had mijn dochter van destijds 2 jaar opgehaald van de peuterspeelzaal en al zingend liepen we naar huis. Mijn telefoon had ik thuis laten liggen omdat die opgeladen moest worden. We waren net binnen en hadden onze jassen nog aan, toen mijn telefoon ging.
Het was mijn schoonvader, en ik nam nog helemaal vrolijk de telefoon op.

Ik hoorde direct aan zijn stem dat er iets helemaal mis was. En wat hij toen zei, vergeet ik nooit meer. “Mark heeft een ongeluk gehad en het is niet goed”. Hij wordt naar Rotterdam overgebracht en we komen je nu halen, toen hing hij op. Ik wist dat hij bij zijn broer was die middag dus die besloot ik meteen te bellen om te vragen of hij meer wist.
Hij nam op en zei: “Het is niet goed dais, hij lag met zijn auto onder aan de dijk, het zag er niet goed uit”.

Terwijl ik nog met hem aan de telefoon was zakte ik al huilend door mijn benen. Mijn ergste nachtmerrie was werkelijkheid geworden. Ik ben al snel weer gaan staan want ik had mijn dochter natuurlijk nog bij me. Niet lang daarna kwamen mijn schoonouders en ben ik met mijn dochter op schoot op de achterbank gesprongen op weg naar Rotterdam. De hele weg was ik doodsbang en hondsberoerd van de spanning. En op dat moment maakte ik de grootste fout ooit, ik besloot te kijken of er als iets gerapporteerd was op internet over zijn ongeluk. Toen kreeg ik onderstaande foto onder ogen en zakte de moed me compleet in de schoenen…

ongeluk mark
Deze foto komt van Flakkeenieuws

Na de langste autorit van mijn leven kwamen we eindelijk aan bij het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam en haastten we ons naar de spoedeisende hulp. Daar kregen we een familiekamer en begon het lange wachten.

Ruim 3uur later kwamen er 2 artsen en assistent de familiekamer binnen en ze sloten te deur. Ze hadden Mark helemaal onderzocht en ze wisten precies wat de verwondingen waren. Hij had een klaplong, 3 gebroken ribben en wat vocht in zijn buik maar dit zou allemaal genezen. Wat er daarna kwam was volgens de artsen veel erger en kon hem zijn leven kosten.

Hij had een ernstige hersenkneuzing in zijn Frontaalkwab. Zie onderstaande foto om te zien waar dat precies zit. Ze legde ons uit dat dat voor een jong iemand gevaarlijker is dan als je wat ouder bent en wel hierom: Bij een hersenkneuzing kunnen de hersenen gaan zwellen, jonge mensen hebben geen ruimte voor die hersenen om te zwellen dus dan sterven er delen van de hersenen af, en ben je ernstig gehandicapt of zul je komen te overlijden. Als je ouder wordt krimpen je hersenen dus hoe ouder, hoe meer je hersenen gekrompen zijn. Vandaar dat een ouder iemand wel de ruimte heeft om de hersenen te laten zwellen.

hersenfuncties
Deze afbeelding komt uit een patiëntenfolder van St Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg

Om het risico op zwelling zo klein mogelijk te houden werd hij voorlopig in slaap gehouden. Hij moest op een intensive care liggen maar omdat het Erasmus vol lag hebben ze hem na overleg overgebracht naar Tilburg. Hij werd daar meteen geopereerd, hij kreeg een druk meter in zijn hoofd om de eventuele zwellingen in de gaten te houden, hij kreeg een drain voor zijn klaplong, een katheter en natuurlijk een sonde, daarnaast kreeg hij ook een buis in zijn keel omdat hij beademd moest worden. Een infuus had hij al, maar die had er hij er op onverklaarbare wijze uitgekregen op weg van Rotterdam naar Tilburg. Na voor ons gevoel een eeuwigheid wachten mochten we eindelijk bij hem. Je kunt je voorstellen dat als je je geliefde aan al die toeters en bellen ziet liggen dat je daar behoorlijk van schrikt. En nog veel erger vanwege de kans op zwelling had hij prikkel reductie. Dat wil zeggen dat wij hem niet aan mochten raken, en dat is wel zo vreselijk moeilijk. Vanaf dat moment konden we niks anders doen dan wachten…..

Word Vervolgd!

15 thoughts on “De dag die ons leven voorgoed verandert heeft”

  1. Dit komt altijd als donderslag bij heldere hemel, en er is geen enkele goede manier om hiermee om te gaan. Je sterk houden voor je kind is een ding, maar die emoties moeten er gewoon uit. Naar wat ik nu lees ben je er als een topper mee om gegaan. Heel veel sterkte!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

